| by Michał | No comments

Kancelaria adwokacka, a odszkodowania

Ubezpieczając pojazd zazwyczaj traktujesz to jako czystą formalność – obowiązek, a co więcej obowiązek ustawowy, a wynikający z Ustawy z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dziennik Ustaw z 2003 roku, numer 124, poz. 1152). Zazwyczaj słusznie wybieramy najtańszy wariant, bo przecież de facto dla ustalenia wartości wypłaty ewentualnego odszkodowania dla poszkodowanego w wypadku z naszej winy, nie ma to znaczącego wpływu, a to dlatego, że zazwyczaj ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania. Zdarza się też tak, że to my będziemy poszkodowanym. Kancelaria adwokacka pomoże uzyskać to co nam się należy.

Kancelaria adwokacka – odszkodowanie

W pierwszej kolejności powinniśmy zgłosić szkodę ubezpieczycielowi sprawcy zdarzenia. Wystarczy, że znamy numer rejestracyjny pojazdu sprawy, a przez stronę internetową prowadzoną dla Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w Warszawie ustali, w jakim zakładzie pojazd sprawy był ubezpieczony i oczywiście, czy w ogóle był ubezpieczony. Wówczas kierujemy sprawę do ubezpieczyciela, a jeśli pojazd w dniu zdarzenia nie był objęty obowiązkowym ubezpieczeniem posiadaczy pojazdów mechanicznych, sprawę kierujemy do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, także nie ma obaw, że nie dostaniemy należnego nam odszkodowania.

Zaniżone odszkodowanie i co dalej?

Najczęściej likwidujący szkodę zaniżona należne nam odszkodowanie. Zazwyczaj dzieje się to poprzez zaniżenie stawek za prace naprawcze, ale również przyjmując do kalkulacji naprawy części gorszej jakości, tzw. odpowiedniki w miejsce oryginalnych. Czujemy się pokrzywdzeni i często trafiamy na ogłoszenia firm, które zajmują się tzw. „odzyskiwaniem odszkodowań”. Wynagrodzenie ustalane jest zazwyczaj jako procent od wygranej. Tak więc i tak nie wyjdziemy na plus. Firmy te w toku postępowania sądowego i tak kierują sprawę na przykład do kancelarii adwokackiej jak ta z Olsztyna. Zatem warto rozważyć, czy aby nie korzystniej dla poszkodowanego jest od razu zgłosić się do profesjonalnego pełnomocnika. Kancelaria adwokacka ma za zadanie pomóc odzyskać nasze pieniądze.

Kancelaria adwokacka – kiedy się zgłosić?

Tak naprawdę im szybciej zgłosisz się tym lepiej dla Ciebie. Warto zauważyć, że procesu sądowe bywają przewlekane. Mniejsze ryzyko takiego obrotu spraw występuje, jeżeli od samego początku korzystasz z pomocy kancelarii adwokackiej, ponieważ od samego początku zyskasz poczucie bezpieczeństwa i troski w prowadzeniu Twojej sprawy. Co więcej każda sprawa sądowa, jeśli nie jesteś stałym bywalcem sądów, jest albo może być źródłem nadmiernego stresu, przez co możemy czuć się sparaliżowani przed sądem.

Ile mi się należy?

Przy szkodzie obowiązuje zasada pełnej kompensacji, a więc powinieneś dostać od ubezpieczyciela tyle, ile dokładnie wynosiła Twoja szkoda. Nie chodzi zatem tylko o uszkodzenie pojazdu, ale na przykład uszkodzenie ciała. Tutaj w grę wchodzi również zadośćuczynienie za doznane cierpienia – najczęściej jest to uraz biczowy kręgosłupa (tzw. mechanizm whiplash). Powyższe potwierdzają liczne orzeczenia sądów, również Sądu Rejonowego w Olsztynie oraz Sądu Okręgowego w Olsztynie.

Jaki sąd jest właściwy?

Jeśli dojdzie do sprawy sądowej, w której zaleca się, aby być reprezentowanym przez kancelarię adwokacką, sprawa będzie toczyła się przed sądem właściwym dla miejsca zamieszkania poszkodowanego albo miejsca, w którym był wypadek. Jeżeli na przykład mieszkasz w Warszawie, a szkoda miała miejsce w Olsztynie, to od Ciebie zależy, czy wytoczysz powództwo w Olsztynie czy też w Warszawie.